مطالب سایت

تفاوت ترموکوپل و RTD

۱-محدوده اندازه گیری: اولین مورد از تفاوت ترموکوپل و RTD محدوده اندازه گیری می باشد . مزیت اصلی ترموکوپل، دامنه آنهاست. بیشتر سنسورهای آر تی دی محدود به دمای حداکثر ۴۰۰-۵۰۰ درجه سانتیگراد و در بعضی موارد بالاتر هستند. در حالیکه می توان از ترموکوپل های خاصی برای اندازه گیری بالاتر از محدوده ۱۴۰۰ تا ۱۸۰۰ درجه سانتیگراد استفاده کرد که این امر باعث می شود آنها برای طیف وسیعی از کاربردها مناسب باشند.

۲ -دقت:

آر تی دی بالاترین دقت را ارائه می دهد و ترجیها زمانی که دقت اندازه گیری دما در حدود ۰٫۰۵ ± ۰٫۱ ± درجه سانتی گراد مورد نیاز باشد. در مقایسه با ترموکوپل ها ، دقت کمتری در حدود ۰٫۲ to تا ۰٫۵ ± درجه سانتیگراد دارند که میتوان به عنوان دومین تفاوت ترموکوپل و RTD از آن نام برد

۳- حساسیت:

اگرچه یک سیستم حسگر ترموکوپل به دلیل تغییر درجه حرارت در نقطه تماس ، معمولاً زمان واکنش سریع تری دارد ، اما رسیدن به تعادل حرارتی به طور کلی زمان بیشتری طول می کشد. این امر تا حد زیادی به دلیل وجود جبران اتصال سرد است ، که به همان سرعت اتصال گرمای واقع در نوک سنسور به تغییر دما پاسخ نمی دهد. در مقایسه ، یک سنسور آرتی دی به گونه ای طراحی شده است که از دوام بیشتری برخوردار باشد و نسبت به تغییرات دما سریعتر واکنش نشان دهد (نوک برهنه).

۴- رانش:

راندگی سنسورهای آر تی دی به دلیل طراحی کوچک آنها است ، که باعث می شود آنها برای مدت زمان طولانی تری نسبت به ترموکوپل ها قرائت پایدار داشته باشند. بر خلاف سنسورهای آرتی دی ، یک ترموکوپل دارای زمان نسبتاً زیاد رانش است ، که به طور معمول ناشی از ناهمگن بودن سیم های رسانا ناشی از گرما و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی یا آسیب مکانیکی ، مانند خم شدن ، کج شدن یا فشردن در حین استفاده است. به همین دلیل ، کالیبراسیون های مکرر و تنظیمات برای ترموکوپل ها الزامی است.

۵- اندازه گیری های تک نقطه ای:

با توجه به طراحی ترموکوپل ، می توان نقطه اندازه گیری را تا یک نقطه دقیق که دو فلز با هم جوش داده شده اند باریک کرد. این نکته را می توان هنگام کار با ترموکوپل ها با “نقاط برهنه” بسیار دقیق تعریف کرد. برای سنسورهای آرتی دی ، اندازه گیری ها با در نظر گرفتن مقدار متوسط PT (پلاتین) خود در کل سطح عنصر محاسبه می شود. این مسئله عمدتاً برای عناصر بزرگی مانند سنسور PT100 یک ضرر محسوب می شود ، در حالی که عناصر کوچکتر مانند PT1000 به ندرت این مسئله را دارند ، زیرا برخی از تهیه کنندگان پیشرو می توانند عناصر PT1000 را به اندازه ۱×۱٫۵ میلی متر ارائه دهند.

۶- هزینه:

به طور کلی ترموکوپل ها ارزانتر از سنسورهای آرتی دی هستند ، زیرا بیشتر ترموکوپل ها بین نیم تا یک سوم آرتی دی هزینه دارند. همانطور که گفته شد ، ترموکوپل ها نیاز به تنظیمات منظم و کالیبراسیون دارند ، که این موضوع علاوه بر زمان نصب و راه اندازی طولانی تر ، به هزینه های طولانی مدت محصول می افزاید.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.