توزیع نیرو, مطالب سایت

کلاس برقگیر – کلاس بندی برقگیر های حفاظتی

کلاس برقگیر

کلاس برقگیر نحوه کلاس بندی برقگیر های حفاظتی / SPD

کلاس برقگیر برقگیر حفاظتی یا SPD (مخفف کلمات surge protective device) به تجهیزی گفته میشود که در ساختمان خود حداقل از یک عنصر غیر خطی بهره برده و از آن به منظور محدود کردن اضافه ولتاژ گذرا و منحرف کردن اضافه جریان گذرا استفاده شود.

یکی از پارامترهای مهم انتخاب SPD، انتخاب کلاس آن است که مستقیما بر روی قیمت آن نیز موثر خواهد بود. باید دقت شود منظور از کلاس در SPD ها ، همان “کلاس تست ضربه / Impulse test class” است. در واقع SPD ها بر اساس استاندارد IEC در ۳ کلاس مختلف تست میشوند: تست کلاس I، تست کلاس II و تست کلاس III . بر روی کاور یک SPD ممکن است کلاس های آن با نمادهایی نظیر T2 ، T1 و T3 نمایش داده شوند. دقت بفرمایید که ممکن است یک SPD در دو یا حتی ۳ کلاس مختلف تست شده باشد. در استانداردهای پایه آمریکای شمالی نظیر IEEE و ANSI به جای نامگذاری فوق از CAT A , CAT B , CAT C برای طبقه بندی تست ها استفاده میشود. در استاندارد آلمان نیز برای نامگذاری تست ها بر خلاف IEC از حروف A ، B , C , D استفاده میشود.

– تست کلاس I به منظور ارزیابی یک SPD برای عبور بخشی از ضربه جریان صاعقه می باشد. پیشنهاد میشود از برقگیر یا SPD که تست کلاس I را پاس کرده باشدبرای موقعیت هایی که ریسک عبور مستقیم جریان صاعقه وجود دارد استفاده شود نظیر خطوط برق و دیتایی که از بیرون ساختمانی که مجهز به سیستم حفاظت صاعقه خارجی است، وارد آن میشود (برقگیر باید درست در نقطه ورود نصب شود).

– در تس کلاس برقگیر ت های کلاس II و III عبور جریانهای محدودتری از SPD ارزیابی میشود. لذا پیشنهاد میشود از SPD های کلاس II و III برای موقعیت هایی که احتمال عبور جریانهای کوچکتری از صاعقه وجود دارد استفاده گردد. مثلا در تابلوی توزیع پایین دست یک SPD کلاس I

برای جمع بندی باید اضافه کنم برقگیرهای کلاس I تحمل جریانهای پر انرژی صاعقه را دارند و بهتر است در بالادست مدارات تغذیه یک تاسیسات نصب شوند ولی در مقابل این برقگیرها ولتاژ را در مقادیر بزرگتری محدود میکنند که ممکن است برای تجهیزات برقی به خصوص تجهیزات حساس الکترونیکی یا تجهیزات برقی خانگی مناسب نباشد. لذا با وجود نصب یک برقگیر کلاس I هر چند ضربه صاعقه ضعیف تر میشود ولی همچنان امکان سوختن تجهیزات حساس وجود دارد.

در مقابل برقگیرهای کلاس II و III تحمل جریانهای کوچکتری از صاعقه را دارند لذا چنانچه در موقعیت هایی نصب گردند که امکان عبور جریان بزرگی از صاعقه از آنها وجود داشته باشد، به احتمال زیاد خواهند سوخت و لذا توانایی حفاظت از تاسیسات متصل به خود را نخواهند داشت. در مقایسه با برقگیر کلاس I این برقگیرها توانایی محدود کردن ولتاژ را در مقادیر نسبتا پایینی دارند به گونه ای که اضافه ولتاژ خروجی از یک برقگیر کلاس II و به ویژه کلاس III از ولتاژ قابل تحمل تجهیزات حساس کمتر خواهد بود.
برای اطلاعات بیشتر در کانال هندبوک سرچ کنید برقگیر یا spd.
– برای حفاظت یک تجهیز مهم و حساس توصیه میشود یک SPD مناسب با کلاس تست III در فاصله حداکثر ۱۰ متری از آن نصب شود. کلاس برقگیر

– در صورتیکه در یک فیدر برق یا دیتا از تعدادی SPD با کلاس های مختلف تست استفاده شده است حتما باید از هماهنگی Coordination بین آنها اطمینان حاصل نمایید. در صورتیکه برقگیر کلاس III یا II زودتر از برقگیر کلاس I عمل کند، حتما خواهد سوخت و در نتیجه توانایی حفاظت از تجهیرات را نخواهد داشت.کلاس برقگیر

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.