برق ساختمان, برق صنعتی, مطالب سایت

محاسبه جریان نشتی – اندازه گیری جریان نشتی

جریان نشتی

جهت اندازه گیری جریان نشتی ابتدا لازم است با مفهوم آن آشنا شویم :

جریان نشتی چیست ؟

همانطور که میدانیم در مدارت تکفاز جریان عبوری از سیم های فاز و هادی خنثی با هم برابر است و هیچ جریانی از سیم ارت نباید عبور کند . در صورت اتصال فاز و نول با بدنه دستگاه ها جریان عبوری از سیم های فاز و نول با یکدیگر مغایرت داشته که از این اختلاف جریان با عنوان جریان نشتی نام برده میشود ، البته این جریان فقط در صورت اتصال هادی فاز یا خنثی با سیم ارت به وجود نمی آید و نحوه سیم کشی ساختمان و مدارت داخلی دستگاه های برقی نیز در به وجود آمدن این جریان موثر می باشد .

از انجاییکه اتصال فاز به بدنه خطر برق گرفتی را در بر دارد در مدارات از کلید  RCD استفاده میشود . در صورتیکه نشت جریان در یک مدار از ۳۰ میلی آمپر تجاوز کند این کلید مدار را قطع کرده و تا بر طرف نشدن عیب اجازه وصل مجدد مدار را نمی دهد .

جهت اندازه گیری این جریان در مدارات میتوان از آمپر متر کلمپی استفاده کرد ، برای این منظور هر دو هادی فاز و نول را در داخل کلمپ آمپر متر قرار داده و جریان نشان داده شده همان جریان نشتی مدار است.

طبق بند ۵۳۱٫۳۳٫۲ استاندارد BS7671:2018 مقدار این جریان نباید از ۳۰ درصد جریان تفاضلی نامی RCD بیشتر باشد ( برای RCD های متداول ۳۰ میلی آمپری ، میزان نشتی مجاز ۹ میلی آمپر است ).

در صورتیکه دلیل عمل کردن کلید RCD ، نشتی جریان ذاتی تجهیزات سالم باشد ، بایستی مدارات را بین دو یا چند RCD تقسیم کرد .

در ادامه میزان نشتی جریان متداول بعضی از دستگاه های پر کارد آمده است .

  • کامپیوتر ها : ۱ تا ۲ میلی آمپر
  • پرینتر ها : ۰٫۵ تا ۱ میلی آمپر
  • دستگاه های فکس : ۰٫۵ تا ۱ میلی آمپر
  • دستگاه های فتو کپی : ۰٫۵ تا ۱٫۵ میلی آمپر
  • فیلتر ها : حدود ۱ میلی امپر
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.