برق صنعتی, مطالب سایت

بی متال چیست ؟ تفاوت بیمتال و کلید حرارتی

بی متال

بی متال : برای حفاظت از موتورها در مقابل اضافه بار از بیمتال  استفاده می شود.اساس کار این رله ها بر پایه اختلاف ضریب انبساط طولی در دو فلز به کار رفته است.

بر اثر عبور جریان از بی متال ،دو فلز گرم می شوند و طول آنها افزایش می یابد. از آن جایی که ضریب انبساط طولی یکی از فلزات بیشتر از دیگری است . دو فلز با هم به سمت فلزی که ضریب انبسا ط طولی کمتری دارد خم می شود .در نتیجه مسیر عبور جریان کنتاکتها باز و مدار قطع می شود.

در بیمتال ها  ، سه تیغه تعبیه شده که سیم حامل جریان چند حلقه به دور آن پیچیده می شود. در اثر عبور جریان اضافه بار، هادی ها گرم شده و حرارات به بی متال منتقل می شود و با عث خم شدن تیغه می شود. حرکت هر یک از بی متالها به اهرمی فشار می آورد و با جا به جا شدن اهرم ، یک میکرو سوئچ که دارای کنتاکت تبدیل باز و بسته است تغییر وضعیت می دهد و مدار فرمان را قطع می کند.

تیغه های مدار قدرت با شماره های یک رقمی از ۱ تا ۶ و ترمینال های تیغه های فرمان که به صورت دوبل (باز و بسته ) می باشند را با شماره های ۹۵ تا۹۸ مشخص می کنند.

تفاوت کلید حرارتی و بی متال

کلید های حرارتی علاوه بر حفاظت اضافه بار ، وظیفه کلید ( قطع و وصل نمودن تجهیزات برقی ) را به عهده دارند در حالیکه بی متال به عنوان یک تجهیز جانبی و تنها به بی متال منظور حفاظت در برابر اضافه بار به کنتاکتور متصل می شود . همچنین کلید حرارتی موتور را در برابر اتصال کوتاه حفاظت میکند

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.