برق صنعتی, مطالب سایت

رله ssr چیست ؟ کاربرد رله ssr – رله حالت جامد

رله ssr

🔵 ـ SSR مخفف عبارت(Solid State Relay) است و به معنای نوعی کلید الکترونیکی می باشد. رله حالت جامد (SSR) یک المان سوئیچینگ الکترونیکی است که کاری شبیه رله های الکترومکانیکی را انجام می دهد ولی هیچ عضو متحرکی ندارد و دارای طول عمر بلند طولانی تر

🔵 در داخل SSRها روی هر ترانزیستور ولتاژ کوچکی افت میکند. مجموع این ولتاژها جریانی را که یک SSR می دهد را محدود می کند. با ترانزیستور های پیشرفته تر، می توان به SSR های جریان بالا دست یافت که جریانهای ۱۰۰ تا ۱۲۰۰ آمپر را تامین کند، که هم اکنون به صورت تجاری قابل دسترس هستند.

🔵 به طور کلی رله  SSR دارای یک ترمینال ورودی به عنوان فرمان و یک خروجی به عنوان کلید هستند و معمولا به صورت کوپل نوری ساخته می شوند . عنصر فرستنده سیگنال های کنترلی به صورت نوریک دیود نوری و عنصر گیرنده که خروجی SSR است و به عنوان کلید عمل می کند می تواند بر حسب جریان و سرعت کلید زنی ، تریستور با ماسفت باشد.

🔵 چنانچه بخواهیم در بارهای DC از رله SSR استفاده کنیم در ساختمان داخلی از ماسفت های به صورت موازی با یکدیگر استفاده می شود تا میزان جریان قابل تحمل SSR نیز افزایش یابد.

🔵 رنج جریان ssr ها: رله های الکترونیکی SSR دارای رنجی از ۲ تا ۱۵۰آمپر در مدل های تک فاز ، دو فاز و سه فاز می باشد.

🔵 کاربرد ssr ها:
برای هیترها ، در جایی که سوئیچینگ با تعداد بالا مورد نیاز باشد,کنترل جهت حرکت یک موتور DC به کمک چهار SSR بسته شده به صورت پل ( H-Bridge), کنترل حرارت با خروجی پالس کنترل PID ,
استفاده از SSR به عنوان کنتاکت های یک کنتاکتور الکترونیکی

🔵 مشخصه های مهم  رله SSR:
جریان قابل تحمل خروجی ,  میزان ولتاژ قابل تحمل و سه فاز یا تک فاز نوع سیگنال کنترل ورودی و خروجی

🔵 انواع رله ssr:

۱ – Photo-Coupled SSR

۲ – Transformer-Counpled SSR

۳ – Hybrid SSR

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.