برق صنعتی, مطالب سایت

کنتاکتور چیست ؟طریقه نصب کنتاکتور و ساختمان کنتاکتور

کنتاکتور چیست

 کنتاکتور چیست ؟

(CONTACTOR) یک کلید الکتریکی کنترل شونده است که در مدارات قدرت و کنترل استفاده میشود .و شباهت زیادی به رله دارد با این تفاوت که کنتاکتور برای مدارت امپر بالا استفاده میشود و در عوض رله دارای سرعت قطع و وصل کمتری میباشد .

کنتاکتورها در اندازه های مختلفی تولید میشوند ( از کنتاکتورهای کوچک با قابلیت قطع ۱ امپر تا کنتاکتورهای بسیار بزرگ با قابلیت قطع و وصل چند کیلو آمپر ) که با توجه به نیاز و مشخصات مصرف کننده انتخاب میشوند .

 

ساختمان کنتاکتور :

کنتاکتور از چهار بخش اصلی تیغه، بوبین، هسته و محفظه(Frame) عایقی تشکیل شده‌است.

کنتاکتور چیست ؟

تیغه‌

تیغه‌های هر کنتاکتور به دو بخش تقسیم می‌شود. تیغه‌های قدرت و تیغه‌های فرمان. وظیفهٔ اصلی تیغه‌های قدرت هدایت جریان اکتریکی پس از هر بار تحریک شدن بوبین از خود است. تیغه‌های فرمان نیز همان‌طور که از نامشان مشخص است برای استفاده در مدار فرمان به کار می‌رود. تیغه‌های فرمان به دو صورت نرمالی باز و نرمالی بسته بر روی بدنه کنتاکتور تعبیه شده‌اند. این تیغه‌ها پس از هر بار تحریک شدن بوبین تغییر وضعیت داده و به حالت عکس تغییر وضعیت می‌دهند.

بوبین

بوبین یک هسته مغناطیسی سیم پیچی شده‌است که نیروی لازم را برای اتصال فیزیکی کنتاکتهای هادی الکتریسته فراهم می‌سازد.

محفظه

این بخش، برای ایزوله کردن بخش‌های هادی و خطرناک کنتاکتور و حفظ جان کسانی که با کنتاکتور سر و کار دارند، به کار می‌رود. جنس محفظه معمولاً از مواد عایق الکتریسیته مانند Bakelite, Nylon ۶ و پلاستیکهای سفت شونده در برابر حرارت است.

 

طرز کار کنتاکتور :

کنتاکتور دارای دو بخش ثابت و متحرک است . در قسمت ثابت (هسته ثابت) یک عدد سیم پیچ قرار دارد که عموما با حروف A1  و A2 به عنوان ترمینال ورودی شناخته میشوند . با برق دار شدن بوبین (سیم پیچ ) هسته ثابت خاصیت مغناطیسی پیدا کرده و هسته متحرک را جذب خود میکند ، در این حالت تیغه های قدرت و فرمان تغییر وضیت میدهند.(تیغه های بسته ، باز و تیغه های باز ، بسته میشوند ).

در این حالت برق ورودی از تیغه های قدرت عبور کرده و به مصرف کننده میرسد .

با قطع جریان برق بوبین ( توسط شاسی استاپ ) هسته ثابت خاصیت مغناطیسی خود را از دست داده و هسته متحرک توسط فنری که زیر آن تعبیه شده است به حالت اولیه خود بر میگردد .

در این حالت جربان برق قطع شده و مصرف کننده خاموش میشود

 

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.